Introduksjon
Etter anbefaling fra en kollega deltok jeg på Agile Team Coach-kurset. Dette kurset ble arrangert av Adventures with Agile Norge i samarbeid med deres kurspartner, Bouvet Kurs.
Bouvet Kurs står for organiseringen av noen av de offentlige kursene som Adventures with Agile Norge tilbyr.
Sertifiseringene er internasjonalt anerkjente og utstedes av det internasjonale akkrediteringsorganet for smidig, ICAgile.
Miles er en kunnskapsbedrift i ekstrem klassen.
Vi tror ikke det finnes en karrierevei som passer for alle! Derfor har vi fokus på å legge til rette for at du selv bestemmer hva og hvordan du ønsker å bygge din kompetanse fremover. Det er jo ingen tvil om at mennesker blir ekstra dyktig på det de selv brenner for.
Kompetanse er det drivstoffet Miles går på, og vi jobber alltid for å bygge selvgående og dyktige konsulenter. Er det et kurs du har lyst til å ta eller en konferanse du alltid har hatt lyst til å dra på? Det er helt opp til deg!
Vi foretrekker tillit og åpenhet fremfor budsjetter og begrensninger.
Adventures with Agile Norge sammen med Bouvet KURS:
Adventures with Agile Norge er en norsk organisasjon som er en del av AWA Global (Adventures with Agile). De spesialiserer seg på smidige kurs og er de eneste i verden som tilbyr ICAgiles Certified Expert in Agile Coaching og Expert in Enterprise Coaching-sertifiseringer.
På den annen side fokuserer Bouvet kurs på å tilby kurs som er relevante innen IT-konsulentbransjen, alt fra workshops til mer tradisjonell klasseromsundervisning.
Agile Team Coach ICP-ACC
Hva det er
Det er et 3 dagers intensivt kurs, med både teoretisk og praktisk tilnærming. Hovedpoenget med kurset er få et innblikk av det å være Coach, hva som er viktig å tenke på og hvilke forskjellige modeller og metoder som finnes som kan være med å hjelpe deg som person å vite hva du kan bruke for å prøve å hjelpe folk.
Coaching i kontrast til mentoring eller læring handler mer om hjelp til selvhjelp, få den du Coacher “Coachee” til å selv tenke og komme frem til ting selv.
Det er viktig at man ikke gir RÅD , da det er noe helt annet og ofte kalt rådgivning.
Mentoring er mer der hvor man bruker sin erfaring og kunnskap og kommer med input til rundt din erfaring, slik at Coachene får mer informasjon som potensielt kan brukes til å hjelpe.
Kort fortalt skal Coach ikke fokusere eller engasjere seg i innholdet, men heller på å hjelpe Coachees å tenke rundt den situasjonen som diskuteres.
Hva det ikke er
Det er ikke et kurs hvor man går i dybden på alle metoder og verktøy man kan bruke og man lærer ikke konkrete måter å gjøre det på. Det er det andre kurset Agile Team Facilitator (ICP-ATF) er ment å hjelpe med, her går man mer konkret inn i fasilitering, hvilke verktøy og metoder som kan brukes.
Kurset er heller ikke “FASIT”, men gir en god forståelse av hvordan ting henger sammen.
“Alle Modeller er feil, mens noen er hjelpfulle” er et mantra man hører gjennom kurset.
Dette er for å illustrere at selv om det finnes en modell, betyr det ikke at den dekker alle behov og situasjoner, men brukt riktig kan bidra til å gi innsikt.
Selve kurset
I løpet av kurset går man gjennom mye og lærer masse. Noe husker man bedre enn andre ting. Det å stille åpne spørsmål er veldig effektivt, men samtidig utfordrende.
Gjennom flere Coaching økter med deltakere, som gradvis øker i lengde opp til 15 minutter, lærer man mye både som den som stiller de åpne spørsmålene (“Coach”) og den som blir Coachet (“Coachee”).
Som Coach er en stor del av jobben å unngå “intern lytting”, som kort sagt betyr å ikke tenke for mye på sin egen situasjon relatert til det Coachees sier, og prøve å ikke fokusere på dine egne tanker og meninger rundt temaet.
En av øvelsene som ble gjort for å hjelpe med dette, er at Coach oppfører seg som en “statue”, uten noen form for emosjonell, fysisk eller verbal reaksjon. Dette er overraskende vanskelig, og man fokuserer så mye på å ikke gjøre de naturlige interaksjonene at man helt glemmer å høre hva Coachees sier.
Dette er ikke løsningen, men gir en god illustrasjon på hvor vant vi er med å delta og reagere på det den som snakker sier.
Det som gjør det utfordrende er at så snart man blir litt for “engasjert” i temaet det snakkes om, forsvinner litt av objektiviteten, og man faller raskt tilbake på lukkede spørsmål (svaret blir ofte JA eller NEI), som ikke bidrar til at Coachees får uttrykt sine tanker på en måte som gir innsikt.
Et eksempel er: “Er du sulten nå?” Dette gir oftest et ja eller nei svar, og gir ikke rom for mer utdypende svar.
Hvis man derimot spør “Hva har du lyst til å spise nå?”, kan man raskt få et mer utdypende svar som kan gi bedre innsikt i situasjonen.
Min erfaring med Kurset.
Etter å først ha gjort det obligatoriske meet and greet, så begynte kurset. Før kurset hadde vi fått en kort liste med noen tema og ting vi kunne lære om. En av de var https://thecoreprotocols.org/.
The Core Protocols er kort og godt et sett med protokoller og forpliktelser som teamet går inn for å følge. Man skal helst bruke/følge alle.
Men i dette Kurset brukte vi i hovedsak 3 av dem, men noe variasjon.
- Pass Protocol
- Check In Protocol
- Check Out Protocol
Kursdag 1 (Introduksjoner og Teori) :
Det første som ble gjort kan nok ansees som en form for icebreaker , som er en måte å “varme” opp teamet og bli litt kjent. Her ble det rett og slett brukt en variant av “Check In Protokollen”
Alle sto sammen i en sirkel, en og en går et steg frem, sier sitt navn og en følelse de har og evt litt ekstra informasjon om de ønsket det. Før man sa “Dette er meg sjekket inn”. Dette ble en enkel måte å starte på og fungerte som en god start.
Temaene man gikk igjennom første dagen:
- Psykologisk trygghet
- Det Smidige Tankesettet
- Lytting
- Hva er smidig Coaching
- Coaching teknikker
- Coaching prinsipper og mønstre
- Agile Coaching Demo.
Det som skilte seg mest ut denne dagen var Lytting og min oppfatning av hva det er..
De 3 nivene er.
- Intern Lytting:
Du hører hva den andre personen sier, men du fokuserer mest på dine egne tanker, vurderinger og meninger. - Fokusert Lytting:
Du fokuserer fullt på det den andre personen sier, tonefall og hvilken respons de har. - Global Lytting:
Dette virker som en form for kombinasjon av de 2 første, hvor man følger med på hva den andre personen sier, samtidig som man bruker egne følelser til å hjelpe med å spørre de riktige spørsmålene.
Det farlige med Intern Lytting er at man fort fokuserer på seg selv og samtidig har lett for å spørre Ja/Nei spørsmål. Det er ikke helt det man ønsker i en Coaching sammenheng.
Avslutter dagen med “Check Out” , her fulgte vi nok ikke protokollen helt konkret, men mer som en motsatt “Check In” Navnet, hvilken følelse man hadde , “dette er meg sjekket ut”
Kursdag 2 (Mer praksis og mange modeller):
Man starter denne kursdagen med “Check Inn” men her gikk vi vekk fra følelsen og brukte mer en metafor om været. Det var veldig interessant å høre hvilke type være de andre deltakerne så får seg i dag. Sol, litt overskyet med lett bris, var en av de.
Temaene man gikk igjennom på dag 2:
- Journey Lines.
- Nevrovitenskap.
- Selvbevissthet.
- Undervisning.
- Mentoring.
- Teamutivkling.
- Forstår endringskurven.
Det som skilte seg mest ut denne dagen var Mentoring vs Coaching.
Det er kanskje ikke så tydelig i bildet over, men mange kaller dette for en X-Wing ( starfighter fra Star-Wars) siden den har en form som minner om den.
En Coach er en person som hjelper Coachees ( individet, team eller organisasjon) med selve prosessen, det betyr at en Coach trenger ingen kunnskap om det temaet som Coachee trenger bli Coachet i. Heller være god på spørre og grave for å få Coachee til å tenke selv runt temaet.
En Mentor derimot har erfaring med Temaet og kan bistå Coachee med mer innsikt, basert på sin erfaring, skal ikke fortelle hva Coachee skal gjøre, men veilede, komme med mulige tips og triks. Men på ingen måte være med å bestemme hva Coachee skal gjøre. Det er Rådgivning, som er et annet tema som ikke ligger innenfor Agile Coaching.
Å være en Agile/smidig Coach handler litt om å være litt overalt i den modellen som er vist i bildet over, men passe på å skille på hvor og hva man gjør. Coaching er ikke det samme som mentoring og mentoring er ikke det samme som Teaching.
Kursinstruktøren hadde tegnet opp på gulvet, med hjelp av tape, denne modellen. Og ønsket å demonstrere “Dance of the X-Wing”. Kursinstruktør (Coach) stilte seg på “Professional Coaching” i modellen og en av kursdeltagerne (Coachee) fikk lov til å komme med sin smidige utfordring i det teamet den personen var i.
Det som var interessant var å følge med på hva Coach gjorde underveis. Startet i “Professional Coaching” og spurte “virksomme spørsmål” (Åpne spørsmål) slik at Coachee fikk gravd frem de utfordringene som var. Etterhvert som informasjon kom ut, spurte Coach om han fikk lov til å komme med sin input, og flyttet et av bena over på “mentoring” , nå Coachees sa at det var greit, flyttet Coach seg helt over til “Mentoring” steget. Når Coach sin input var gitt og situasjonen ikke lenger krevde det, flyttet Coach seg tilbake til Professional Coaching og spurte videre spørsmål. Igjen ble det spurt om å få lov å gi input og Coach gikk tilbake til “Mentoring”, det som og skjedde var at Coach spurte Coachees om å få lov å komme med et konkret forslag, det resulterte til at Coach flyttet seg til “Teaching” for å forklare mer hvordan noe kunne gjøres.. Fortsatt ikke et RÅD, som sier at det skal gjøres, men mer forklare hvordan det kan gjøres ut i fra erfaring.
Denne øvelsen var veldig god både visuell og kan gi både Coach og Coachees mulighet til å lettere forholde seg itl situasjonen. Spesielt i en slik læringssituasjon.
Det står ikke spesifikt i modellen, men det er viktig å opprettholde nøytralitet, fokusere på Coachees agenda, redusere Coachees avhengigheter, ikke direkte jobbe sammen med Coachee, men hjelp til selvhjelp. Som Coach er det viktig å være klar over at man har sin egen stil og sin erfaring, viktig å ha en væremåte og standpunkt som gjlr at man oppfattes som autentisk i sin rolle
Avslutter dagen med “Check Out” , Popcornstylke. Så litt mer energi, man hopper et steg inn, navnet sitt, en nåsituasjon , “Dette er meg sjekket ut”
Kursdag 3 (Flere modeller og 15 minutter Coaching øvelser):
Dagen startet med “Check In” Navn, Følelser og evt det som du har på hjertet, “Dette er meg sjekket inn”
Temaene vi gikk igjennom på dag 3.
- Teamkultur
- Jobbe med ledelsen
- Interne vs ekstern
- Teamoppstart
- Konflikthåpndtering
- Praktisk bruk: Coaching øvelse.
Det som skilte seg mest ut denne dagen, var nok Praktisk bruk: Coaching øvelse. Som man nok kunne ansett som en praktisk prøve for å bestå kurset. Ikke så strengt som det høres ut, heller mer for at kursinstruktøren skulle se at vi var klar over og prøvde å bruke de teknikkene vi har lært.
Denne siste Coaching Øvelsen skulle vare i 15 minutter, som kan virke og høres ut som lenge.
Her var jeg i en gruppe på 3, og jeg startet som en “Observatør” “ Coaching i triader”
Som observatør var oppgaven å følge med på hva Coach gjorde bra og hva som kunne vært gjort bedre, ikke innholdet eller Coachee.
Observatør:
Og som “Observatør” var 15 minutter lenge, dette henger nok sammen med at det ikke er mye “Jobb” og at Coach etter min mening gjorde stort sett det som var forventet og dermed lite for observatøren å henge seg opp i. Men en god øvelse på å følge med uten å henge seg opp i hva som blir sagt.
Coachee:
Som “Coachee” var det første det å finne et tema som var litt vanskelig, i hvert fall virker vanskelig, til man faktisk begynner å Coach spør åpne spørsmål , som kanskje er litt annerledes enn man har spurt seg selv om det aktuell temaet, det får man til å tenke. 15 minutter er fortsatt lenge og man “graver seg” mer og mer ned i årsaker og temaet. Og kan og være man rett og slett blir tom for ting å si. Men det gikk overraskende bra.
Coach:
Som “Coach” s er det å prøve å holde seg til “fokusert” og “ Global” lytting, i starten virker det relativt enkelt, man har spørsmål fra boken man kan stille. Etterhvert som man prøver navigere i Coachees svar, for å finne ut av hvilke spørsmål som best kan hjelpe videre, er det mer og mer vanskelig å holde seg nøytral til det som blir sagt, både fordi man blir mer og mer engasjert i situasjonen , prøver å finne gode spørsmål og må begynne å finne på de selv. Det før til at man fort går inn i JA/NEI spørsmål.
Alt i alt s gir en Coaching øvelse, spesielt en lengre enn en god innsikt og forståelse av hvor lett det kan høres ut opp mot hvordan det faktisk er i situasjonen både som Coach og Coachee.
Kurset avsluttes med oppsummering rundt kurset, om noen har spørsmål, og helt til slutt en “Check Out” med navn, hva man føler og eventuelt andre ting man har. “Dette er meg sjekket ut “.
Oppsummering
Jeg foretrekker å delta på fysiske kurs, da jeg mener at personlig tilstedeværelse gir en mer omfattende læringsopplevelse enn bare å tilegne seg teorien. Det fikk jeg i dette Agile Team Coach-kurset. Ofte er det like viktig å møte andre deltakere som selve kurset. Mye av læringsutbyttet kommer fra diskusjoner mellom oss, og den kunnskapen og innsikten hver enkelt bringer med seg.
Min erfaring med kurs arrangert av Bouvet Kurs og deres partnere, i dette tilfellet AWAY Norge. Er at instruktørene har en betydelig mengde kompetanse og erfaring, som jeg mener er en nøkkelfaktor til at kurset gir den kunnskapen som trengs for veien videre.
Hvordan kan det brukes
Deltagelse på Agile Team Coach kurset gir deltakerne en verdifull innsikt i Coachingens tankesett og muligheter. Kurset gir en omfattende gjennomgang av et bredt spekter av Coachingmodeller, og gir deltakerne en forståelse av hvordan disse modellene kan brukes effektivt i praksis.
Ved å kombinere denne eksisterende erfaringen med de nye ferdighetene og kunnskapene som erverves gjennom kurset, vil deltakerne være godt rustet til å veilede og bistå andre i å navigere i den smidige hverdagen.
Etter å ha fullført kurset, vil deltakerne motta en sertifisering. Denne sertifiseringen er et bevis på at deltakeren har fullført kurset og har demonstrert en forståelse av de mulighetene som Coaching kan gi, for å oppnå effektiv Coaching.
Det er viktig å merke seg at selv om sertifiseringen indikerer at deltakeren har den nødvendige kompetansen til å kunne hjelpe andre, betyr det ikke at deltakeren er en ekspert. Det er alltid rom for videre læring og utvikling i Coaching Feltet. Derfor oppfordres deltakerne til å fortsette å utvikle sine Coachingferdigheter selv etter at kurset er fullført.
Det er et kjent uttrykk at man lærer så lenge man lever, og dette gjelder også innenfor Smidig, Coaching og Fasilitering. En sertifisering betyr at man har nok kunnskap til å kunne undervise andre, samtidig som det alltid er rom for å lære mer.
Hva Miles tilbyr
I Miles har vi et team av erfarne profesjonelle som besitter bred kompetanse innen flere felt. De er blant annet sertifisert av ICAgile, med Agile Team Coach, ICP-ACC og ICP-ATF. Dette betyr at de har den nødvendige ekspertisen til å støtte deg og din bedrift innen smidig metodikk, i rollene som både Fasilitatorer og Coacher.
Miles verdsetter kompetanse høyt og kan tilby deg som kunde de verktøyene du trenger i din arbeidshverdag. Vi kan hjelpe deg og ditt team med å reflektere rundt disse temaene, og vi har kompetansen som kan bidra til at prosjektet ditt lykkes.